Voedsel

algemene discussies

Voedsel

Berichtdoor Ivan » 11 Mei 2016, 17:55

Ik ga een rottweiler puppy kopen en vroeg mij af wat ik haar het beste kan geven van hodenbrokken? Is Royal canin 'speciaal' voor Rottweilers goed? Of weet iemaand nog iets beter? Danku
Ivan
rotty pup
rotty pup

Re: Voedsel

Berichtdoor Lydia » 11 Mei 2016, 19:35

Waar ga je je pupje kopen als ik vragen mag?
Afbeelding
Lydia
moderator
moderator

aantal honden: 2
naam hond(en): Obi - Kyra
ras: 1 Rottweiler, 1 Labradors

Berichtdoor hapschaartje » 14 Mei 2016, 00:18

Ivan schreef:Ik ga een rottweiler puppy kopen en vroeg mij af wat ik haar het beste kan geven van hodenbrokken? Is Royal canin 'speciaal' voor Rottweilers goed? Of weet iemaand nog iets beter? Danku

Wel, als je het zo direct vraagt... Royal Canin zou ik zeker afraden. Het is inmiddels wel bekend dat daar erg veel slechte stoffen in zitten en bovendien weinig of geen echt vlees.
Mijn voorkeur gaatuit naar vels vlees en dat is globaal gezegd in 2 varianten te verkrijgen: KVV, dit is compleet samengestelde vers ingevroren voeding, bestaande uit vlees en gemalen bot. Er zijn verschillende merken en verschillende smaken en het is goed te variëren (gemiddeld 5 soorten prooidieren in twee weken). De tweede variant, of eigenlijk moet ik zeggen methode van vers voeren is BARF (= Bones And Raw Meat). Als je je daar in wilt verdiepen raad ik je aan eens een kijkje te nemen op Barfplaats.nl
Ook over KVV kun je daar veel info vinden.

Wil je toch liever brok gaan voeren, zoek dan een brok uit met een zo hoog mogelijk vlees aandeel en zo weinig mogelijk, of liefst geen granen.
Het verteringssysteem van een hond kan niet met granen en daardoor kunnen deze stoffen in de voeding uiteindelijk heel goed tot allerlei allergische problemen leiden.

Het is trouwens een uitvinding van de brokfabrikanten dat een pup ander voedsel nodig heeft dan een puberhond, een volwassen hond of een seniorhond, of datverschillende rassen verschillende soorten voeding nodig zouden hebben. In de natuur eten wolven en wilde honden vooral vlees en de maag van een prooi met de inhoud en alle leeftijden eten hetzelfde, alleen de hoeveelheid verschilt per leeftijd en per soort.

O ja, waar ik over vlees spreek... dit kan ook afgewisseld worden met vis natuurlijk!

Als je meer wilt weten over verse voeding, vraag gerust. Er zijn ook enkele leuke en nuttige boekjes over dit onderwerp.
Gebruikers-avatar
hapschaartje
verslaafde rott
verslaafde rott

Berichtdoor ROTTWEILER ACADEMY » 20 Aug 2017, 17:41

Wanneer je duizend mensen vraagt, wat is het beste voer voor mijn hond? Dan krijg je duizend verschillende antwoorden. Je kunt ook vragen, wie voed zijn kind goed op, dan roept ook iedereen ...... ik! Geef een puppy altijd in de eerste instantie het voer wat de fokker mee geeft, na een maand of drie kun je eens gaan kijken naar voer wat jou het beste, makkelijkste en of dit dan ook betaalbaar is. Vers vlees heeft goede eigenschappen maar de meeste brokken ook. Mensen die uitsluitend vers vlees geven zijn de laatste jaren zeer fanatiek bezig om alle brokken af te keuren (af en toe lijkt het wel een sekte). Hou de vacht, vitaliteit en zijn ontlasting goed in de gaten! Eet hij goed? Ontlasting goed? Hij/zij is lekker vitaal? Dan geeft u het juiste voer. Ik ben absoluut niet tegen vers voer maar heb ook niets tegen een betaalbare goede brok. Zelf geef ik in de ochtend brokken en in de avond rood vlees (hondenvlees) van de supermarkt. Nogmaals, laat u niet wijs maken dat vlees of brokken het beste is. U bepaald dat helemaal zelf zoals iedereen!
ROTTWEILER ACADEMY
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 2

Berichtdoor hapschaartje » 20 Aug 2017, 19:35

ROTTWEILER ACADEMY schreef:Wanneer je duizend mensen vraagt, wat is het beste voer voor mijn hond? Dan krijg je duizend verschillende antwoorden. Je kunt ook vragen, wie voed zijn kind goed op, dan roept ook iedereen ...... ik! Geef een puppy altijd in de eerste instantie het voer wat de fokker mee geeft, na een maand of drie kun je eens gaan kijken naar voer wat jou het beste, makkelijkste en of dit dan ook betaalbaar is. Vers vlees heeft goede eigenschappen maar de meeste brokken ook. Mensen die uitsluitend vers vlees geven zijn de laatste jaren zeer fanatiek bezig om alle brokken af te keuren (af en toe lijkt het wel een sekte). Hou de vacht, vitaliteit en zijn ontlasting goed in de gaten! Eet hij goed? Ontlasting goed? Hij/zij is lekker vitaal? Dan geeft u het juiste voer. Ik ben absoluut niet tegen vers voer maar heb ook niets tegen een betaalbare goede brok. Zelf geef ik in de ochtend brokken en in de avond rood vlees (hondenvlees) van de supermarkt. Nogmaals, laat u niet wijs maken dat vlees of brokken het beste is. U bepaald dat helemaal zelf zoals iedereen!

Als je het sektarisch vindt dat mensen hun hond willen voeren als de carnivoor die hij is, dan ben ik een sektelid 8-) :-D
Wat je er ook van maken wilt, een hond is nog steeds een carnivoor. Zijn gebit is het gebit van een vleeseter. Zijn spijsverteringsstelsel dat van een vleeseter.
Maar goed, dat is natuurlijk allemaal de leer van een enge sekte, dus ik zou het maar niet geloven. :happy:
Gebruikers-avatar
hapschaartje
verslaafde rott
verslaafde rott

Terug naar Algemeen