De winter is weer in het land (wel hier in zweden ten minste

wat is gevaarlijk voor je rottweiler ?

De winter is weer in het land (wel hier in zweden ten minste

Berichtdoor Zweedje84 » 20 Nov 2008, 08:00

Hoi allemaal

Nou de winter heeft weer eens om een hoekje komen piepen en de eerste sneeuw is gisteren gevallen. 8-) :mrgreen:
Dit heeft zo zijn voor en nadelen voor ons allen maar ik ben er altijd wel blij mee.

Voor Diesel is het best wennen daar hij vorig jaar nog een kleine pup was met de sneeuw en waarschijnlijk niet goed geïntroduceerd geweest is (zoals met zoveel dingen [boos] )
Nu ben ik gisterenavond en deze morgen express extra lang gaan wandelen met Diesel om hem te laten wennen aan sneeuw en ijs overal. Ik heb extra water meegenomen in mijn rugzak (ik neem altijd water mee maar ik las dat je in de winter extra moet voorzien ivm sneeuwvergiftiging) en ging lekker de bossen in.
Normaal gezien mag Diesel dan vrij lopen alleen vertrouwde ik het nu niet daar hij continue met zijn neus de sneeuw in duikt en begint te happen en te likken aan de sneeuw. Hij vindt het reuze leuk om in bevroren plassen te gaan graven tot ie door de ijslaag zit ;) :D maar dat sneeuwhappen vind ik nou niet zo'n strak plan vandaar dat ik hem niet los wou laten daar ik bang was dat hij teveel sneeuw zou eten en er ziek van zou worden.

Hoe kan ik Diesel afleren om sneeuw te eten? Daar dit pas het begin is van een paar maanden in de sneeuw. Nu ligt er zo'n 5 cm sneeuw maar als het eenmaal december / januari is zitten wij hier met pakken van ongeveer +/- 30 cm. En ik wil hem niet zijn vrijheid afnemen van los te lopen de hele winter zonder toch geprobeerd te hebben om hem dat sneeuw-eten af te leren.

Enige tips ???

Groetjes

Petra
Laatst gewijzigd door Zweedje84 op 20 Nov 2008, 12:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Tja, ik ben een vrolijke 25 jarige meid met afkomst uit Belgie maar woonachtig in het mooie Gustavsberg (Zweden)
Zweedje84
oude rott
oude rott

aantal honden: 1
naam hond(en): Diesel
ras: Rottweiler / Duitse herder

Re: De winter is weer in het land (wel hier in zweden ten minste

Berichtdoor gillianne » 20 Nov 2008, 09:21

ik heb nog nooit van sneeuwvergifitiging gehoord. wat houd dat in.
Afbeelding
gillianne
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 4

Berichtdoor cindy » 20 Nov 2008, 11:49

gillianne schreef:ik heb nog nooit van sneeuwvergifitiging gehoord. wat houd dat in.

heb ik ook nog nooit van gehoord hoor :?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
cindy
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 2
naam hond(en): ike en kasper
ras: rottweiler en retriever

Berichtdoor Zweedje84 » 20 Nov 2008, 12:09

Hej

dit is van een oude post van rottweilerke op dit forum.

Vers Water

Sneeuw is geen vervangmiddel voor vers water. Het eten van sneeuw kan het dorstgevoel van je hond verhogen en zijn lichaamstemperatuur verlagen met risico op onderkoeling. Zorg er dus voor dat je hond steeds vers, onbevroren water ter beschikking heeft.

Sneeuw

Het eten van sneeuw vergt een enorme hoeveelheid energie en lichaamswarmte van uw hond om de sneeuw te doen smelten. Tevens is de hoeveelheid water een pak lager dan de hoeveelheid sneeuw die hij verorberde. Zo zal een volle emmer sneeuw maar een heel kleine hoeveelheid water opleveren.

Sneeuwvergiftiging

Is een recente term die men gebruik bij een hond die is omgekomen van de dorst terwijl hij eigenlijk omringd was door sneeuw. Het is dus uitermate belangrijk dat vers water beschikbaar is en in de handel zijn nu voor bepaalde regio’s zelfs verwarmde drinkbakken beschikbaar. Een hond heeft ook meer water nodig in de winter omdat zijn lichaam meer energie verspild om op temperatuur te blijven.

Ook wordt hier door dierenartsen campagnes gedaan om het vermijden dat honden besmette (vieze sneeuw) eten en hiervan ziek worden. Daar er op sneeuw geplast, gelopen etc en dus veel troep kunnen bevatten waar honden etc ziek van kunnen worden.
Vandaar wordt er aangeraden water mee te nemen. Ik neem altijd een thermosfles mee met water en een schaaltje voor hem zodat hij niet hoeft ergens anders van te drinken.

Groetjes

Petra
Tja, ik ben een vrolijke 25 jarige meid met afkomst uit Belgie maar woonachtig in het mooie Gustavsberg (Zweden)
Zweedje84
oude rott
oude rott

Berichtdoor Bonzo » 20 Nov 2008, 12:24

ja, dat had ik idd ook al gelezen.. Als het zou sneeuwen hier, dan mag Bonzo er zeker niet van eten. Beter voorkomen dan genezen
Afbeelding
Bonzo
oude rott
oude rott

naam hond(en): Bonzo
ras: rottweilerrrrrrrrr

Berichtdoor gillianne » 20 Nov 2008, 13:11

t gaat dus eigenlijk meer om buiten honden. en tussen eten van sneeuw en eten van sneeuw zit ook een verschil. van een keertje spelen in de sneeuw en een keertje sneeuwhappen maak ik me geen zorgen. er staat hier altijd vers water. en de sneeuw word ook niet in kilos (liters ) geeten. alles waar te voor staat is nu eenmaal slecht. als ze na een sneeuwbui buiten in de tuin spelen is er weinig denk ik om me zorgen om te maken.
Afbeelding
gillianne
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 4

Berichtdoor Zweedje84 » 20 Nov 2008, 14:16

Dank je voor je raad Gillianne.

Ik wil ook idd liever voorkomen dan genezen.
En zeker daar de winter hier 6 maanden duurt met heel veel sneeuw wil ik toch voorkomen dat hij teveel sneeuw eet.

Ik zal hem de eerste tijd wel weer aan zijn 'lange' lijn houden en als ie na een tijdje niet meer zoveel sneeuw eet dan kan ie weer los.
Zien of dat werkt... wil gewoon niet dat ie ziek wordt.

Hopelijk krijgen jullie dit jaar ook sneeuw :)

Groetjes uit het koude maar zonnige Zweden

Petra
Zweedje84
oude rott
oude rott

Berichtdoor cindy » 20 Nov 2008, 14:16

het is dus geen echte evrgiftiging maar een soort van uitdroging als ik de tekst lees.
een hond heeft altijd vers water nodig, dus daar zie ik nu niet echt een verschil in. wat ik altijd doe in de winter ( want ik heb buitenhonden ) suiker in de drinkbakken toevoegen. dat voorkomt het bevriezen ervan, dit kan je ook met zout ;)

als het echt begint te vriezen, zetten we de verwarming in gisbon zijn hok aan :? daar zetten we dan ook een drinkbak in, die dan ook niet ka berviezen.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
cindy
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 2
naam hond(en): ike en kasper
ras: rottweiler en retriever

Berichtdoor lonewolff » 20 Nov 2008, 16:26

Het gevaar bestaat als je hond zéér grote hoeveelheden sneeuw verorbert. Zowieso is de eerste sneeuw voor de meeste honden een reden om te gaan dollen, en daar hoort ook sneeuwhappen bij, eens het nieuwe eraf is, zal ook het sneeuwhappen verminderen.

Waar je best ook op let na een sneeuwwandeling, is of er geen ijsklompjes tussen de voetkussentjes zijn ontstaan,
probeer ook om de voeten van je hond af te spoelen na een wandeling langs "bestrooide" wegen, het zout kan zorgen voor irritatie van de huid
Afbeelding
Gebruikers-avatar
lonewolff
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 5
naam hond(en): Ghera Iona Robbe Fritz Talle
ras: 2 rotties, 2 maltezers, dwergpincher

Berichtdoor Zweedje84 » 20 Nov 2008, 21:45

Hej

dank je wel voor die tips....Daar kan ik zeker wat mee.

Fijne avond

Petra
Zweedje84
oude rott
oude rott

Volgende

Terug naar Gevaar