Dekken

Nieuwe leden gelieve uzelf voor te stellen na de registratie!

Dekken

Berichtdoor Bestdog » 23 Jul 2015, 13:53

Hello iedereen,

Ik ben hier pas ingeschreven.
Ik heb een S rottweiller, een reu, en zou hem graag latten dekken, hij heeft een stamboom, en komt van een zeer goede lijn, kan iemand raad geven of helpen?

Merci
Bestdog
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 1
naam hond(en): Harley
ras: Rottweiler

Re: Dekken

Berichtdoor hapschaartje » 26 Jul 2015, 22:10

Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je hond moet voldoen om als dekreu te mogen worden ingezet.
Informatie daarover kun je het best bekomen bij de Belgische Rottweilerclub BRK en/of bij de Koninklijke Maatschappij Sint Hubertus.
Ik neem tenminste aan dat je in België woonachtig bent...
Gebruikers-avatar
hapschaartje
verslaafde rott
verslaafde rott

Berichtdoor Don Tibolo » 19 Aug 2015, 12:13

Om te beginnen kan je een profiel aanmaken voor de hond op http://www.working-dog.eu
Heeft de hond reeds shows gelopen? Zijn er al werkproeven (BH, IPO I/II/III, ... ) mee gedaan?
Zijn er gezondheidsresultaten bekend (HD/ED, DCM, .. )?

De meeste fokkers kiezen een reu uit die al wat bewezen heeft, voor de ene is dat shows lopen met goede resultaten, voor de andere is dat werkproeven.
Indien je hond geen van beide heeft, zal hij wellicht enkel gebruikt worden door een particulier die zonder stambomen wenst te fokken, omwille van prijs of omdat de eigenaars van populaire dekreuen niet willen laten dekken bij hun teven.

De strikte eisen om te mogen dekken volgens St-Hubertus zijn volgens mij enkel HD beoordeling (A, B of C - waarvan C enkel mag gekoppeld worden aan A-heupen) en een LOSH fokattest, bij een stamboomhond te bekomen door 1 x Goed te krijgen op een show. De BRK stelt meer eisen, zoals oa een rasstandaardtest.

Van welke combinatie komt jouw hond? Wie is de fokker?
Gebruikers-avatar
Don Tibolo
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 3

Berichtdoor Bestdog » 26 Jul 2016, 09:46

Ik wou om te beginnen eerst kijken of er interesse is.
Inderdaad, mijn reu komt van bij Falconsnest kennel, van bij Julien Vuylsteke te Genk.
Met stam boom St Hubertus, HD vrij en heeft alles wat hij moet hebben, en top hond.
Heeft vroeger shows gelopen maar ben ermee gestopt wegens tijdgebrek.
Zijn grootvader is nog wereldkampioen geweest Urko van het falconsnest, in Mexico in 99.
Heeft vader en moeder gehad die ook kampioenen en titels hebben behaald.
Hij is getraind, ik ga ermee zelf veel zelf gaan trainen,,laar geen shows of IPO meer.

Indien iemand mij ermee kan helpen, alle reacties zijn welkom.

Mvg,
Jemel
Bestdog
rotty pup
rotty pup

naam hond(en): Harley

Berichtdoor pawik » 02 Okt 2016, 19:11

Dat de ouders HD en ED vrij zijn zegt niks. Je moet je hond nog altijd laten testen en de resultaten opsturen om een dergelijk certificaat te krijgen van de HD en ED graad.

Het is natuurlijk mogelijk dat een dekreu niet persé iets bewezen moet hebben vooraleer hij mag dekken indien hij een belangrijke stamboom heeft maar dan moet het wel erg uitzonderlijk zijn...
Daarnaast moet hij aan minimumvereisten voldoen vooraleer hij als "dekreu" mag dienen voor stamboom-nestjes. Uiteraard gaat de vookeur naar "bewezen" reunen en ga je zonder enige "inspanning" niet ver komen met een reu. Tijdgebrek.. nouja als je gaat trainen dan kan je nog altijd meedoen aan proeven(tenzij je huis-en-tuin training bedoelt)
Showen neemt ook niet al te veel tijd in beslag. Een dag naar bv Kortrijk rijden voor een jaarlijkse show is niet veel(of hier een daar een clubmatch meedoen).. tenzij je in het week-end ook moet werken.
Gebruikers-avatar
pawik
rotty pup
rotty pup

naam hond(en): Tosca

Terug naar Voorstellen