Eens wat anders dan wandeling: yoga met je hond

honden in het nieuws

Eens wat anders dan wandeling: yoga met je hond

Berichtdoor Tom » 16 Aug 2011, 12:20

Eens wat anders dan wandeling: yoga met je hondYogalessen met honden kregen de toepasselijke naam doga !

Hoewel dit qua lichamelijke inspanning niet kan tippen aan een jogpartijtje met je huisdier, kan dit voordelen bieden voor zowel het baasje als de hond.

Instructrice Suzi Teitelman beoefent als sinds 2002 doga: "Dit is net hetzelfde als wanneer koppels dit samen doen, het is mijn levenspassie." Ze ontdekte de discipline doordat haar huisdier graag onder haar ging liggen tijdens de oefeningen. "Wanneer een baasje zich goed voelt, neemt een huisdier dat over en wil het dicht bij je zijn."

Geliefd
Ondertussen leidde Teitelman meer dan 100 mensen van over de hele wereld op, ondertussen beoefenen mensen in China en Japen deze discipline met hun geliefde viervoeter. "We scanderen eerst samen om de vibraties te voelen, dan beginnen we aan de oefeningen. De baasjes wagen zich aan traditionele yogaposes, terwijl ze het dier vasthouden. De samenwerking tussen de twee versterkt de positie. Als je een hond in je armen hebt, helpt dit je houding en spiersterkte te verbeteren." Zowel het baasje als het dier haalt hier voordeel uit: "Je beweegt je lichaam, het dier wordt aangeraakt en voelt zich geliefd", aldus Teitelman.

Ook bij katten
De New Yorkse dierenarts Robin Brennen was sceptisch over hondenyoga tot ze een les bijwoonde. "Ik zag de dieren veranderen tijdens de lessen, ze kwamen al blaffend binnen, maar aan het einde van de sessie vielen ze in slaap." Volgens Teitelman kun je ook yoga doen met andere huisdieren: "Het werkt zeker bij katten en ook mijn vogel is enthousiast wanneer ik mijn poses uitvoer en komt dan op mijn schouder zitten."

Bron: hln.be
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Tom
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 2
naam hond(en): Eos en Max
ras: Rotties

Terug naar Actualiteit