Wie hond wil moet op cursus

honden in het nieuws

Wie hond wil moet op cursus

Berichtdoor Yurah&Hope » 25 Apr 2012, 04:54

N-VA-Kamerlid Minneke De Ridder heeft een wetsvoorstel klaar rond het invoeren van een verplichte hondenhoudersvergunning. Wie een hond in huis wil halen, moet eerst een cursus kynologie volgen. Dat berichten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.

De maatregel moet het aantal bijtincidenten terugdringen, broodfok en het misbruik van vechthonden tegengaan, en de levenskwaliteit van honden verhogen. Want het probleem situeert zich niet bij de hond, maar bij de baasjes die niet weten hoe ze met honden moeten omgaan, argumenteert het Kamerlid. Jaarlijks hebben zowat 100.000 Belgen verzorging nodig na een hondenbeet.

Het nog prille voorstel baseert zich op het Zwitserse model. Daar bestaat al een 'Hundenfuhrerschein'.

Eigenaars die hun hond mishandelen, misbruiken of veelvuldig dumpen, kunnen hun vergunning ook kwijtspelen. Wie de cursus kynologie moet geven en of dit ook geldt voor mensen die al een hond hebben, staat niet in het wetsvoorstel.
Bron:Nieuwsblad

Benieuwd hoeveel mensen nog een grote hond kopen als dit wordt goedgekeurd.
Yurah&Hope
verwende rott
verwende rott

aantal honden: 4
naam hond(en): Yurah-Hope-Quendor-Mara
ras: Rottweiler

Re: Wie hond wil moet op cursus

Berichtdoor Rebecca » 25 Apr 2012, 08:21

Zeer goed idee, laat maar komen. Om met een auto te rijden, heeft men ook een rijbewijs en verzekering nodig.
Het zou in elk geval veel hondenleed besparen. Laatst heb ik vernomen in een cursus dat maar 35% van de honden bij de 1ste eigenaar blijft ...
Rebecca
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 1
naam hond(en): Katoo

Berichtdoor Fenna » 26 Apr 2012, 14:06

Rebecca schreef: Laatst heb ik vernomen in een cursus dat maar 35% van de honden bij de 1ste eigenaar blijft ...

:o

Verschrikkelijk!
Judge the deed, not the breed!
Gebruikers-avatar
Fenna
rotty puber
rotty puber

aantal honden: 1
naam hond(en): Fenna

Berichtdoor rottweilerke » 12 Okt 2012, 07:42

"Hondencursus ongelooflijk betuttelend"
Het voorstel om een cursus te verplichten voor wie een hond in huis wil halen, stuit alvast bij Alexander De Croo (Open Vld) op ongeloof.

“Wat gaat we nog verzinnen? Een examen voor koppels die een kind willen?” De voorzitter van de liberalen heeft geen begrip voor het idee van N-VA-kamerlid Minneke De Ridder. “Dit is ongelooflijk betuttelend. Moeten we zo weinig vertrouwen hebben in mensen? Moeten we de meerderheid straffen, omdat een kleine minderheid op een foute manier omgaat met honden?”

Alexander De Croo (foto) groeide op met honden. “Vroeger hadden we rottweilers thuis. Dat waren hele sociale honden. Van mijn vader moest ik op mijn veertiende naar de hondenschool, om ze af te richten. Nu hebben mijn ouders een labrador. Ik kan me niet voorstellen dat je deze mensen nu zou verplichten om een cursus te volgen.

bron belang van Limburg
If my rottweiler doesn't like you, neither will I
Gebruikers-avatar
rottweilerke
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 2
naam hond(en): Roxy en Hummer
ras: rottie en newfy

Terug naar Actualiteit