teef met reu of twee teven

tips en hulp over rottweilers opvoeding en gedrag

teef met reu of twee teven

Berichtdoor Gustje » 13 Aug 2015, 10:47

Hallo iedereen,

ik had graag eens jullie advies, raad en meningen. Ik geraak er niet meer uit.
We hebben momenteel een Rottweiler teefje van 2 jaar. Een zeer lieve, aanhankelijke, sociale hond. We zouden er graag nu nog een Rottweiler bijnemen.
Door twee mensen waar ik training volg werd gezegd om beste een reu bij een teefje te plaatsen. Een vriendin van me heeft een Rottweiler reu en zegt dat deze veel moeilijker zijn. Ik weet dat een reu doorgaans dominanter kan zijn en meer leiding nodig heeft maar ze heeft me wat bang gemaakt. Ik ben nu bang dat ik een reu niet zal aankunnen...
Is twee teven samen echt zo riskant? Gevaarlijk?
De mensen waar onze Rottweiler vandaan komt, hebben opnieuw een nestje waaruit we een teefje zouden kunnen nemen. Da's natuurlijk geen garantie dat die even flink is als onze meid nu...
Helpt sterilisatie/castratie...

Help me aub want ik weet het echt ni meer... Merci!!!!
Gustje
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 2

Re: teef met reu of twee teven

Berichtdoor Lydia » 13 Aug 2015, 12:45

Kan alleen maar schrijven waar ik ervaring mee heb ;)

Wij hebben vier teven (alle vier geholpen) en ja, ze hebben hier gevochten en serieus gevochten, DA kwam er aan te pas en we hebben de twee kemphanen moeten scheiden.

Even achtergrondinfo - Faith kwam van het asiel en Raya is de Golden van mijn zoon (is hier vanaf pup).

Mijn zoon was die moment bij zijn pa gaan wonen, maar Raya was hier gebleven - het laatste gevecht was zo hevig dat Raya een gescheurd oor had en een nacht in de dierenkliniek moest blijven.
De dag erna kwam Raya thuis met zo'n lampenkap en dat was dus echt niet goed - de meid lag in haar (open) bench en werd zelfs tot twee x in haar bench aangevallen door onze rottweiler (gelukkig kon ik Faith eruit trekken zodat ze Raya met rust liet). 's avonds kwam mijn man thuis en ging Raya ook dag zeggen met terug een zwaar gevecht tot gevolg. Hebben toen Faith in haar bench opgesloten en er een deken over gelegd zodat ze Raya niet meer kon zien (ze brak ze bijna af) - ondertussen snel alle spullen van Raya genomen, bench afgebroken en Raya naar mijn zoon gebracht. Denk als we dat niet gedaan hadden die moment dat het tot de dood zou geweest zijn.

Ondertussen woont mijn zoon hier terug bij ons en Raya is ook terug (na twee jaar ofzo) en onze vier meiden leven rustig samen, Faith gaat soms Raya nog wel eens een verwittiging geven, maar daar blijft het bij (Raya is heel onderdanig) - ze geeft onze blonde labrador ook soms een verwittiging, maar gelukkig zonder erg - moet wel zeggen dat onze meisjes ondertussen een mooie leeftijd hebben, tussen de 11 en 9 jaar.

Als ik onze twee labjes zie, Margot is een jaar ouder dan Kyra. Margot kwam hier op haar 11 maand en Kyra op haar 9 weekjes en deze twee zijn 4 poten op 1 buik ;)
Afbeelding
Lydia
moderator
moderator

aantal honden: 2
naam hond(en): Obi - Kyra
ras: 1 Rottweiler, 1 Labradors

Berichtdoor hapschaartje » 19 Aug 2015, 13:05

Meerdere teven bij elkaar kan heel goed gaan. Op dit moment heb ik zelf twee teven, samen in huis en ze kibbelen weleens gelijk kleine kineren, maar echt vechten doen ze niet. In het verleden heb ik meerdere teven gehad en dat gaf vrijwel nooit problemen, maar... ik heb ook een heel dominante teef gehad en die vocht met iedere andere teef in haar territorium.
Over het algemeen kun je stellen: als teven eenmaal gaan vechten, gaan ze door tot de dood erop volgt.
Een reu bij een teef geeft nooit problemen, maar als je bang bent een reu niet aan te kunnen: er zijn ook reuen die niet dominant zijn (eigenlijk is een reu heel vaak onderdanig aan een teef). Laat je bij je keuze goed voorlichten door de fokker. Die zal weten te zeggen welke reu, of welke teef niet of juist wel dominant is. Dit is nl in het nest al goed waar te nemen, zeker door een fokker die steeds nauw betrokken is bij zijn pups.

Welke keuze je ook maakt, reu of teef... zie dat het geen superdominant exemplaar is, wat je erbij neemt. En in geval van een reu moet je natuurlijk je maatregelen nemen om ongewenste nestjes te voorkomen.

Veel succes. Als je je goed laat voorlichten door de fokker en laat begeleiden op een goede hondenschool, dan komt het beslist goed!
Gebruikers-avatar
hapschaartje
verslaafde rott
verslaafde rott

Berichtdoor najatuw4646 » 14 Okt 2016, 04:51

Kan alleen maar schrijven waar ik ervaring mee heb ;)
พนันออนไลน์ มือถือ
najatuw4646
rotty pup
rotty pup

Berichtdoor pawik » 16 Okt 2016, 18:31

Heel dat gedoe over 2 reuen, 2 teven of reu en teef... Als jij de baas bent dan ben JIJ de baas en hebben de honden geen reden om te vechten.
Als je een van de honden reu of teef, toelaat om iets als haar "eigen" te zien waar ze dus voor moet vechten (of het een speelgoedje is of JIJzelf..) dan gaan ze idd vechten om hun "eigendom" te verdedigen. (je hebt onderdanige en dominante karakters.. als je twee onderdanige honden bij elkaar doet zal er sowieso een van de twee "dominanter" worden.. heel gedoe, ik vind persoonlijk dat alles te doen is zolang jij als baas de baas blijft)

Zolang je geen een van je honden(of je nu 2 of 20 hebt) niet toelaat om zo'n gedrag te vertonen dan zal er niks gebeuren.
Mensen maken inderdaad anderen bang dat een reu erger is dan een teef, maar dan hebben ze volgens mij een "echte teef" niet gezien :lol: Natuurlijk is er een verschil tussen een teef van 38kg en een reu van 48kg (bijvoorbeeld) maar in feite maakt hun gewicht niks uit zolang je ze mentaal(door opvoeding) onder controle hebt.

Ik zou zeggen doe waar je je meest comfortabel bij voelt, maar als je een teef neemt zou ik ze beide laten castreren (jaja mensen steriliseren is in feite "verkeerd"... steriliseren kan je ongedaan maken..castreren niet. Reu en teef worden dus beide gecastreerd ;) )
Als ze beide geholpen zijn dan haal je het probleem van de hormonen weg. Sowieso ga je een van de twee moeten laten castreren (reu + teef = 1 castratie mogelijks 2... teef + teef = 2 castraties... zelfs als je maar 1 teef hebt best laten castreren voor haar eigen bestwil)

Je moet ook heel kritisch naar je eigen hond kunnen kijken en zien welk slecht gedrag de nieuwe pup kan overnemen (dat doen ze heel snel). Een teef van 2 jaar is nog niet helemaal "volwassen" ze zal nog haar kuren krijgen.... als dit samenvalt met de puberteit van de nieuwe hond kan je ook vanalles verwachten. Twee honden zijn al een roedel en zijn "samen sterk" en daar moet je ook rekening mee houden voor later.

EDIT: P.S. Ik zou zelf nooit een tweede pup erbij nemen als mijn hond niet 100% opgevoed is zoals ik het zou willen. Je gaat je moeten focussen op je nieuwe pup.. als je daarbij nog eventuele gedragsproblemen moet oplossen van je oudere hond dan ga je handen tekort komen en voor je het weet zijn ze beide zelfde "slechte" dingen aan het doen (bijvoorbeeld ik zeg nu maar iets.. als je hond nog niet 100% goed aan de lijn loopt en naar andere honden uithaalt/trekt dan gaat je pup dat sowieso ook doen... jij bent niet meer het "beste" voorbeeld voor die pup maar eerder zijn oudere soortgenoot..en dan heb je dubbel werk :roll: ) Indien het wél zo is..Dan moet je er gewoon voor gaan.

Alvast succes met je beslissing :thumbs:
Gebruikers-avatar
pawik
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 1
naam hond(en): Tosca
ras: Rottweiler

Terug naar Gedrag en opvoeding