gezondheid van een Rottweiler

alle medische items, dierenarts, aandoeningen...

gezondheid van een Rottweiler

Berichtdoor Floke » 23 Dec 2013, 16:13

Het is al een hele tijd geleden dat ik nog eens op dit forum ben terecht gekomen. Ik heb het enorm moeilijk gehad na het laten inslapen van mijn Rottweiler Flo in april van dit jaar. Ze was nog maar 5 jaar en het heeft voor mij wel een serieus litteken nagelaten. Ik heb ze spijtig genoeg moeten afgeven aan kanker, net zoals mijn eerste Rottweiler.
Het is toch blijkbaar algemeen geweten dat het een ras is geworden dat snel vatbaar is voor botkanker. Mijn dierenarts raadt mij dan ook af om nog een Rottweiler te kopen, omdat ze zelf de ervaring heeft dat ze meer en meer deze dieren moeten laten inslapen vanwege deze rotziekte. Mijn eerste Rottie was er eentje zonder stamboom en mijn tweede (dus onze Flo) was wel met stamboom.
Aan de ene kant wil ik wel terug aan dit ras beginnen( want heb al rondgekeken naar andere rassen, maar uiteindelijk kom ik altijd terug terecht bij een Rottweiler) maar ik zou nu echt graag willen weten of hier fokkers zitten die vooral op gezondheid en karakter fokken en niet alleen op uiterlijk. Ik weet ook nog niet of ik de stap al terug durf te zetten.....de tijd zal het uitwijzen, maar wat ik ook graag had geweten was van waar jullie Rottie komt of kwam en wie hier ook al de slechte ervaring heeft meegemaakt i.v.m. kanker en of dit jullie weerhoudt om er nog aan terug te beginnen.....

Ik hoor het graag.....
Gebruikers-avatar
Floke
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 2
naam hond(en): Flo en Pickles
ras: Rottweiler en Parson Jack-Russel

Re: gezondheid van een Rottweiler

Berichtdoor Lydia » 23 Dec 2013, 16:20

Goh ja, heb vroeger een Duitse Dog gehad, mijne vriend is ook maar 2 jaar mogen worden door kanker :(

Ons Faith komt uit het asiel, oorspronkelijk hebben ze mij gezegd dat ze van bij mensen in de walen kwam, maar weet ik niet met zekerheid.
Onze meid gaat nu 9 jaar worden, ze heeft haar kwaaltjes, maar voor de rest nog gezond en hoop dat dat nog lang zo mag blijven ;)
Afbeelding
Lydia
moderator
moderator

naam hond(en): Obi - Kyra
ras: 1 Rottweiler, 1 Labradors

Berichtdoor Floke » 23 Dec 2013, 19:47

Dank je wel voor jou reactie. Niemand anders met ervaringen op dit vlak? :|
Gebruikers-avatar
Floke
rotty pup
rotty pup

naam hond(en): Flo en Pickles
ras: Rottweiler en Parson Jack-Russel

Berichtdoor hapschaartje » 23 Dec 2013, 20:00

Ik kan heel goed begrijpen dat je twijfelt. Het verdriet als je afscheid moet nemen van zo'n trouwe vriend, is onbeschrijfelijk groot en voor de een slaat dat een diepere wonde dan voor de ander. Niemand kan voor jou bepalen of je weer een rottie in je leven moet laten of niet en niemand kan voorspellen of een bepaald hondje uit een bepaald nest oud zal worden of niet. Het kan heel goed gebeuren dat een hondje de mooie leeftijd van 11 of 12 jaren behaalt, terwijl een broertje of zusje uit hetzelfde nest al op jonge leeftijd overlijdt door een ernstige ziekte als bijvoorbeeld kanker.
Dat het ras door de jaren heen gevoeliger is geworden voor kanker staat helaas onomstotelijk vast en er zijn verschillende theorieën die dat mogelijk verklaren. Ik denk dat het net is als bij mensen, dat er bepaalde periodes zijn waarin een ziekte krachtig de kop op steekt, daarbij waarschijnlijk geholpen door omgevingsfactoren en/of voeding.
Zelf ben ik ook verschillende rottweilers verloren op te jonge leeftijd, door kanker, HD, een hernia... Voor mij is er echter nooit twijfel geweest. Er zijn honden en er zijn rottweilers. Doe mij maar nu en altijd een (of liever meer) rottweiler(s). Waarom? Het geluk dat deze dieren in mijn leven geven weegt toch altijd vele malen zwaarder dan het verdriet wanneer ik er een moet laten gaan, ook al is dat verdriet heel groot en heel diep en zwaar om te dragen.
Voor mij is het beslissen om geen rottweiler te nemen vanwege de grote kans op een vroegtijdig afscheid, hetzelfde als geen liefde toelaten in je leven uit angst dat je geliefde je zal verlaten. Je leeft vandaag en niemand weet hoe morgen er uitziet.

Nu wat betreft je vraag over fokkers: ik kan je alleen maar aanraden om met verschillende fokkers te gaan kennismaken en praten... heel veel praten. Fokkers, serieuze fokkers althans, willen vooral dat hun puppen voor vreugde gaan zorgen bij hun nieuwe baasjes, maar ook zij kunnen je niet garanderen dat jouw hondje 10 jaar of langer zal blijven leven. Sta daar dus niet te veel bij stil, want dan beleef je het verdriet twee keer: van tevoren en op het moment dat het afscheid noodzakelijk is. Probeer gewoon te genieten van wat je nu hebt en als dat inhoudt dat er plaats in jouw leven is voor een rottweiler, kan ik je alleen maar feliciteren!
Gebruikers-avatar
hapschaartje
verslaafde rott
verslaafde rott

Terug naar Medisch